Noodcentrales 112

Wat doen de noodcentrales 112

Je kan 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 naar de noodoproepcentrales bellen voor hulp.
De operatoren en calltakers staan altijd klaar om je te helpen als je in nood bent. Ze stellen je gerust, vertellen je wat je moet doen en ze verwittigen de nodige hulpdiensten.

Noodoproepen

Als je een noodnummer moet bellen, bevind je je meestal in een stressvolle situatie. Toch is het belangrijk dat je precieze en juiste informatie kunt meedelen aan de operator en dat je zijn vragen kunt beantwoorden.
Probeer voor je de noodcentrale belt het volgende te weten te komen: de juiste locatie, het soort noodgeval en of er gewonden zijn.

Vorm het nummer 112 voor de brandweer, een ambulance of de politie.
In België vorm je het nummer 101 voor dringende politiehulp.

Project 112

De doelstelling van het project 112 is dat iedereen in Europa via het unieke noodnummer 112 gratis de hulp kan inroepen van brandweer, medische hulpdiensten en politie.

De Directie 112 van de Algemene Directie Civiele Veiligheid werkt, samen met haar operatoren, voortdurend aan de optimalisering van de werking van de noodcentrales. Belangrijke projecten zijn bijvoorbeeld het beschikbaar maken van het noodnummer 112 voor doven en slechthorenden en het project eCall.

Standaard operationele procedures

De directie 112 staat in voor het uitwerken van Standaard operationele procedures (SOP) voor de noodcentrales 112/100. Elk incident is anders, afhankelijk van de omgeving en omstandigheden. SOP’s moeten dus beschouwd worden als een best practice waarvan operatoren kunnen afwijken na inschatting en evaluatie van elk incident.

Opleiding

Opleidingen voor operatoren en calltakers in de noodcentrales.

Hoe operator worden?

Operatoren en calltakers stellen oproepers in nood gerust, vertellen hen wat ze moeten doen en verwittigen de nodige hulpdiensten.